18 de febrer 2011

Una noia N.O.R.M.A.L.


En quin moment comença la creació d'un llibre? És una pregunta que llanço sovint als nens i joves quan els visito a les aules. Tinc molta cura a no parlar d'escriptura, perquè la feina d'escriure no està feta només d'hores de tecleig. De vegades costa però sempre trobem la resposta: comença en el moment que decideixes inventar una nova història.

Una noia N.O.R.M.A.L. (Editorial Cruïlla) va arrencar esmorzant amb la Montse Ingla. Per què no t'empesques una col·lecció per a adolescents? Uns llibres per a noies que comencen la secundària? I per què no? Vaig rumiar jo. Després de Canelons freds (Premi Gran Angular 2008) havia encetat un llibre per a joves, que ara dorm i reposa esperant el seu moment, i no havia tornat a trepitjar el gènere. Em vaig imposar dues condicions: divertir-me i fer històries que sentís ben meves. I després de tafanejar quines col·leccions hi havia publicades per aquest tipus de lectores vaig saber què NO volia: cursileria, única preocupació pels amors i el què posar-se, històries d'institut... I sí, seria sobretot per a noies, però els nois no caurien narcotitzats sobre les pàgines dels llibres en cas que decidíssin llegir-los. Fins i tot els agradarien.

Darrerament les idees cristal·litzen al meu cap minuts abans d'adormir-me i aquella nit, de cop, després de dies i dies de pensar i descartar, se'm va acudir: la protagonista està farta de la seva família i vol guanyar diners per tocar el dos. El motiu és totalment marcià, ella, que viu a una barriada, somia en fugir als Estats Units per cuidar cavalls. Cada llibre, per tant, hauria d'estar centrat en un ofici o dedicació que li permet obtenir uns quants, pocs, ingressos. També hi ha dues amigues, un noi al que la Ru no fa ni cas, un pare, una mare i dos germans... Però la protagonista és ella, la Ru, una mossa del morro fort. Un personatge tan decidit no havia de ser precisament normal... i el segon llampec de la nit em va il·luminar el cervell, ja tenia el títol de la col·lecció: Una noia N.O.R.M.A.L unes sigles que expliquen com és la noia, la Ru. I un misteri que no penso revelar, encara.

Penso divertir-me amb les vostres propostes per fer més curta l'espera fins el 23 de març, dia del llançament dels dos primers títols de la col·lecció.

Què significa N.O.R.M.A.L ?

Va, vinga, atreviu-vos.