12 de gener 2009

El Pepitu, un llibreter de debò

Al número 99 del carrer Torrent de l’Olla del barri de Gràcia, a Barcelona, hi ha la llibreria Capicua i a dins, assegut al seu tamboret, llegint, o rere el taulell, hi ha el Pepitu. Un senyor llibreter. Un llibreter com els que tots els bons lectors somiem tenir a la vora de casa. Sí. Tinc molta sort. La llibreria és un cop de puny per petita però també és infinita. Perquè si tu vols un llibre i el Pepitu no el té, en pocs dies ja te l’ha aconseguit. Però el millor de la llibreria és el seu bon ofici de lector i el seu tracte. En Pepitu s’ho ha llegit gairebé tot i parla amb coneixement de causa. I et sap els gustos i et pots refiar d’ell a ulls clucs. La Roser, la seva dona, és qui porta la secció de llibres infantils, amb la mateixa passió de militant de les lletres.

Pel meu sant, aquest juliol, vaig entrar amb el petardo al cul: -Pepitu! Dóna’m el millor llibre que tinguis! És per a mi. Enlloc d’una visita semblava un atracament. En Pepitu em va ensenyar “El lado oscuro del amor” de l’escriptor sirià establert a Alemanya Rafik Shami. Sabia pel meu germà que jo m’havia llegit un altre llibre seu, i també recordava que l’estiu anterior li havia explicat que m’havien regalat “L’edifici Yacobián” de l’autor egipci Alaa Al Aswany i que m’havia agradat. “El lado oscuro del amor” té 827 pàgines, vull dir, que no era un suggeriment lleuger. Però me’l vaig comprar ben convençuda i no m’ha decebut gens ni mica. Un altre dia ho explico. Mentrestant no deixeu de passar per la Capicua.